PROFESJONELL- KOMMERSIELL FOTOGRAFERING
VI TILBYR PROFESJONELL KOMMERSIELL FOTOGRAFERING FOR DIN BEDRIFT. VISTE DU AT PROFESJONELLE BILDER ØKER SJANSEN BETYDELIG FOR POTENSIELLE KUNDER STOPPER OPP Å LESER ANNONSEN ELLER INNLEGGET DITT?
Det er vitenskapelig bevist at gode bilder får mange flere potensielle kunder til å stoppe opp for å lese overskriften på annonsen eller innlegget ditt. Får du lite respons selv om du har en god overskrift og godt innhold, kan du ha bommet med førsteinntrykket ditt overfor publikumet du er ute etter.
Hjernen vår oppfatter bilder opptil 60 000 ganger raskere enn tekst. Et bilde kan si mer enn 1000 ord, så hvordan kan du slå et bilde kun med tekst? Bilder i kombinasjon med tekst øker interessen vesentlig, og flere leser tar seg tid til å lese innholdet.
I facebook og instagram annonser (markedsføring) viser det seg at bedrifter som bruker gode bilder skaper opp til 2,5 ganger mer engasjement enn innlegg med dårlig eller ingen bilde. På hjemmesider viser det seg også at engasjementet blir over 2 ganger bedre med bilder av høy kvalitet, som en følge av økt tid brukeren bruker på hjemmesiden din.
Leser du et stykke informasjon, vil du huske ca 10% etter 3 dager. Legger du til gode og forklarende bilder, øker du dette til 65%.
Alt dette gjør at den største feilen du gjør, mest sannsynlig ligger i valg av bildet for markedsføringen eller innlegget ditt. Selv om det er viktig å ha et bilde, er det stor forskjell i bilder som gir engasjement eller ikke. Bilder er følelser, og det er følelsene til de potensielle kundene som gir deg et potensielt salg. Det er også viktig å gi de potensielle kundene en god følelse, men samtidig styre unna de som ikke vil gi deg et potensielt salg.
Profesjonell kommersiell fotografering er som all annen markedsføring å ha fokuset på følelser. Kommunikasjon gjennom bruk av bilder er også veldig viktig, og det er her mange tror at ”hvilket som helst bilde” er til nytte. Det er mange kommersielle fotografer som heller ikke tenker over dette i prosessen med å levere gode bilder til en bedrift. Bildene MÅ som resten av annonsen være utarbeidet spesifikt for en annonse / kampanje etc.
Undersøkelser viser at 80% av alle som er inne på booking.com ser på bildene FØR de leser spesifikasjonen eller omtalen på hotellet. 85% av disse forlater ”hotellets side” og klikker seg inn på et annet hotell KUN ved å ha sett på bildene. Selv om over 90% av alle som besøker booking.com først ser på PRIS, kommer bilder til an vending i mye større grad enn tekst.
For å forstå dette setter vi opp dette i tall:
100 personer har søkt i booking.com.
90 personer ser først på pris (deretter bilder)
80 personer ser på bildene før de leser tekst / spesifikasjon / anmeldelser.
68 personer forlater ”hotellsiden” etter å ha sett på bildene uten å lese noe tekst.
Dette viser at de fleste tar avgjørelsen om å ”droppe” hotellet KUN ved å se på bildene. La oss da si at du har et hotell med 4stjerner og du tilbyr ditt og datt. Kunden ser et ”dårlig” bilde, og forlater hotellsiden, hva vinner du da på god tekst og 4 stjerner?
Det er ekstra ”kostnader” med å bruke profesjonell fotograf, men det kan fort bli en ulønnsom markedsføring om du gjør dette feil. Den ekstra kostnaden som en profesjonell kommersiell fotograf tar er ikke en utgift, men en investering.
Har din markedsføring potensiale til å forbedre seg 2 – 2,5 ganger kun ved å bruke riktig bilde, vil dette også si at potensialet for et kjøp øker med det samme. Selger du i dag for 10.000kr pr. mnd. ligger potensialet der til å øke dette til 20 – 25.000kr.
HVA BØR DU SPESIELT VEKTLEGGE
Kommersiell fotografering er en prosess som består av planlegging – utførelse – overlevering. Planleggingsfasen er spesielt viktig for å oppnå et produkt / bilde du er fornøyd med, og som gir riktig stemning til en potensiell kunde. Planleggingen bør derfor inneholde målgruppen for de du ønsker å nå frem til, samt produktet eller tjenesten du tilbyr. Vi vet hvor viktig planleggingen er, og tilbyr derfor gratis veiledning der vi forklarer hvordan vi mener og tror dette kan gjøres på en best mulig måte. I større bedrifter leies det ofte inn reklamefirma der det sitter kreative mennesker som skal sy sammen konseptet. Du må være sikker på at reklamefirmaet eller fotografen du bruker har forståelse for dette konseptet slik at det blir optimalisert for din bruk, hvis ikke sitter du igjen med samme problem som før du startet.
Hvordan ville du beskrevet disse Coca Cola bildene / annonsene med ord for å oppnå den samme følelsen? Ville en tekstannonse solgt like bra?
- Målgruppen: Aldersgruppe, interesser, følelser. (Du må styre unna tanken om at ”alle” kan kjøpe produktet ditt)
- Produktet / tjenesten: Hva gjør dette unikt, stemning, setting (Dette er viktig for å vise produktet eller tjenestene på en best mulig måte)
- Tekst: Hva bør teksten være? Et bilde sier mer enn 1000 ord, og bildet og teksten bør gjenskape og forsterke hverandre.
- Farger: Fargevalg i bilde gjenspeiler i stor grad publikumet.
Start dagen med et smil!
Stopp hos oss og få deg en god kaffe til halv pris mellom
klokken 06 og 08!
BILDER VS TEKST
Start dagen med et smil!
Stopp hos oss og få deg en god kaffe til halv pris mellom
klokken 06 og 08 og dagen smiler til deg igjen. Vi tilbyr også
wienerbrød og frokost for deg som er sulten og ikke orker eller
har til til å lage den selv.
PS: Bilde og tekst er kun satt sammen med “stock” bilder fra vårt arkiv. For en slik annonse hadde vi trolig valgt et annet førstebilde. (Kun eksempel)
PROFESJONELL KOMMERSIELL FOTOGRAFERING ER IKKE BARE DET Å KUNNE Å TA ET BILDE. MED DAGENS MODEREN MOBILTELEFONER KAN ALLE TA GREIE BILDER, MEN DET ER NOE MERE SOM MÅ TIL FOR Å FÅ DET TIL Å FUNGERE I EN ANNONSE ELLER KAMPANJE.
Ønsker du å snakke med oss om reklamefotografering tilbyr vi 15 min gratis introduksjon der vi kan snakke om og diskutere dine produkter og tjenester og hvordan du best mulig kan komme i kontakt med potensielle kunder som ønsker å kjøpe av deg.
Vi ringer deg eller svarer deg her: